Skip to content
  • Blog

Een van mijn vele karakterzwaktes is dat ik nooit nee kan zeggen tegen klantonderzoeken en enquêtes. Ik vind het zo vleiend dat organisaties, fabrikanten en winkels mijn mening willen weten, dat het me niet eens uitmaakt of het gaat over aardbeienyoghurt, mijn meest recente treinreis of de bedragen die ik geef aan goede doelen. Alleen toen de Hema mij een week (!) na aankoop vroeg wat ik had gevonden van mijn online aangeschafte 24 flessen wijn, stond ik wel even virtueel met mijn mond vol tanden.  Stevig doordrinken is één ding, maar ook ik heb mijn grenzen.

Een absolute pré hebben natuurlijk onderzoeken die ook nog eens een wetenschappelijk doel dienen. Zo kregen vorig weekend alle deelnemers aan de Zevenheuvelenloop 2012 een uitnodiging om mee te doen aan een onderzoek ter voorkoming en bestrijding van (chronische) ziektes. Het idee is dat de Radboud universiteit hiermee in een klap een hele doelgroep bereikt die meer dan gemiddeld beweegt en dus wellicht ook gezonder leeft. Als je die groep dan naast een groep niet-lopers of weinig-lopers kan zetten en vervolgens relaties legt naar ziekmeldingen op werk en medicijngebruik, dan heb je natuurlijk wel interessante informatie. Ook niet-lopers worden dus van harte uitgenodigd om deze enquête in te vullen, op online vragenlijst. Misschien kan je dan binnenkort je hardloopschoenen declareren bij je zorgverzekering!

Naast dat goede wetenschappelijke doel vind ik het natuurlijk ook gewoon leuk om te flashen met mijn keurige gewicht, hoe gezond ik eet, hoeveel  ik sport, hoe weinig ik televisie kijk, etc. Dus jammer van die maand longontsteking begin dit jaar die mijn verzuimcijfer zwaar onderuit haalt. En helemaal jammer van die vraag over alcoholgebruik per week…  Misschien had ik toch niet zo mijn best moeten doen voor die enquête van de Hema.

Back To Top