Skip to content

Geen hardlooptraining deze dinsdagochtend maar een excursie naar het gloednieuwe wildviaduct dat de spoorlijn Utrecht/Hilversum en de A27 overspant. Ruim 30 GACers kregen een exclusief uitje want het viaduct is voor dieren en niet voor mensen bedoeld. We hebben het langzaam zien groeien vanaf de veel belopen Zwaluwenbrug. Er werden er bomen gekapt en verschillende bospaden zijn afgesloten. Later verschenen er enorme hoeveelheden zand. Nu het wildviaduct al druk gebruikt wordt door reeën bouwt de aannemer met man en macht aan het sluitstuk: het wildviaduct over de Utrechtse weg, dat met een bocht aan gaat sluiten op het viaduct over spoor en snelweg.

Jaap Vlaanderen van het Goois Natuurreservaat geeft op een grote plattegrond aan hoe het gaat worden. Naast het fietspad links vanaf de Zwaluwenbrug naar de Utrechtse weg zijn alle bomen gekapt. Hier ligt het zandbed dat straks de derde wildovergang over deze N417moet dragen. De beuken die aan de rand staan zijn omzwachteld met superbreed verband om hun bast tegen de zon te beschermen. Zonnebrand overleeft een beukenboom niet. De excursie voert via het paardenpad naar het viaduct. De paarden en hun berijders hebben een apart pad gekregen naast het overstekend wild. Wild en paarden gaan prima samen. Paarden hebben geen geweer. Ook stinken paarden meer dan mensen dus reeën herkennen mensen niet zolang ze op het paard blijven zitten. Het wildviaduct is door zijn afmeting een aparte wereld boven het langsrazende auto- en treinverkeer. De overkapping over de A27 moest worden aangepast omdat deze snelweg er straks een baan bij krijgt. Daarom is er een extra ondersteuning in de middenberm gebouwd om het viaduct te kunnen dragen.

Als alle werkzaamheden de tweede helft van 2014 klaar zijn is alles anders. De fietspaden worden verlegd, en ook langs de Utrechtse weg maken de twee fietspaden plaats voor een veel breder pad. De Zwaluwenbrug blijft een vast anker in onze looproutes. Op het viaduct zijn de eerste pootafdrukken zichtbaar in het zand. Ze hebben het viaduct ontdekt. Hoge stobbenwallen langs de volle lengte van de dubbele brug zorgen voor beschutting. Struiken zijn geplant en zullen in het voorjaar snel omhoog schieten. De jonkies van reeën en andere dieren die in 2015 worden geboren krijgen dan de kans om levend de andere kant van de verkeersaders te bereiken.

Back To Top